Biblioteka szkolna

czyt.jpg

         Przez cały rok szkolny organizowane są

zajęcia biblioteczne 

dla uczniów klas

I – VI

 

Do biblioteki zapraszamy:

Dzień tygodnia

Godziny pracy

Poniedziałek

13.40-14.25 (kl.V)

Wtorek

11.50-12.35

(kl. III)

Środa

-

Czwartek

13.40-14.25

(kl. VI)

Piątek

8.00-8.55

8.55-9.40

(kl. II)

10.45-11.30 (kl. I)

12.45-13.30 (kl. IV)

AKTUALNOŚCI 2016/2017

 

PATRIOTYZM W SERCU DZIECKA”

REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO

WIERSZY PATRIOTYCZNYCH

dla klas IV – VI

Konkurs poezji patriotycznej „PATRIOTYZM W SERCU DZIECKA” zachęca
do promowania wśród dzieci treści o tematyce patriotycznej.

I. Cele konkursu:

  1. Kształtowanie wśród dzieci postawy patriotycznej i poczucia świadomości narodowej;

  2. Popularyzowanie poezji opiewającej piękno naszej Ojczyzny.

3. Upowszechnianie kultury języka wśród dzieci.

4. Popularyzowanie piękna i wartości narodowej kultury.

5. Zachęcanie do kształtowania poczucia więzi emocjonalnej, społecznej
i kulturowej z własnym narodem, z jego historią, tradycją i wartościami.

6. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań poezją patriotyczną.

7. Rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień dzieci, promocja talentów.

 

II. Czas i miejsce konkursu:

26 kwietnia 2017r w Szkole Podstawowej w Galwieciach

 

III. Udział w konkursie:

  1. Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowych.

  2. Zgłoszenia do konkursu należy kierować do organizatora do dnia 20 kwietnia 2017r.

 

IV. Kryteria oceny:

  1. Każdy uczestnik konkursu zobowiązany jest do prezentacji 1 wiersza
    o tematyce patriotycznej dostosowanej do możliwości odtwórczych wykonawcy; czas występu nie powinien przekraczać 5 minut.

2. Wykonawców oceniać będzie jury powołane przez organizatora.

3. Jury oceniać będzie prezentacje według następujących kryteriów:

dobór i rozumienie tekstu,

zaangażowanie emocjonalne i pomysłowość interpretacji,

poprawność i ekspresja wypowiedzi,

dykcja oraz opanowanie tekstu.

Wszyscy uczestnicy otrzymają dyplom a laureaci nagrody rzeczowe.

 

VI. Sprawy organizacyjne:

Konsultacje dotyczące wyboru wiersza odbywać się będą na zajęciach bibliotecznych.

 

 

Organizator:

Biblioteka szkolna

przy szkole Podstawowej w Galwieciach

Małgorzata Bitowska

Patrycja Łoboda

 W grudniu "Czytenikami z Pasją " zostali:

Paweł Dojlida z kl. II

Mateusz Świąder z kl. III

Zofia Wysmułek z kl. IV

Marta Świąder z kl. V

Joanna Trocka z kl. VI

W listopadzie "Czytelnikami Miesiąca " zostali:

Paweł Dojlida z kl. II

Wiktoria Falkowska z kl. III

Rafał Karwel z kl. IV

Marta Świąder z kl. V

Joanna Trocka z kl. VI

W październiku "Czytelnikami Miesiąca " zostali:

Paweł Dojlida z kl. II

Eryka Żyżyk z kl. III

Rafał Karwel z kl. IV

Patryk Żyżyk z kl. V

 

Oliwia Kaszuba z kl. V

Oliwia Ziółkowska z kl. VI

Październik
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych

„KSIĄŻKA TO DOPIERO POCZĄTEK..."
Święto trwa przez cały październik,
a biblioteka szkolna w tym czasie organizuje wiele wydarzeń i świętuje z czytelnikami

 

- Akcja

 ,,SZÓSTOKLASIŚCI CZYTAJĄ PRZEDSZKOLAKOM"
      Uczniowie KLASY VI czytają dzieciom z oddziału przedszkolnego – 17 X oraz 24 X

- Konkurs fotograficzny „Przygoda z książką”
          Jeśli czytanie to twoja pasja, kochasz książki i czytasz je w różnych, dziwnych miejscach – pokaż to za pomocą zdjęcia.
           Wywołane lub wydrukowane zdjęcia przynosimy do biblioteki do 28 października.

- „CZWARTKOWE PRZERWY Z KSIĄŻKĄ”

- PASOWANIE NA CZYTELNIKA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ – 31 X

- „Życzenia dla biblioteki”

 

We wrześniu 2016 roku
TYTUŁ „CZYTELNIKA Z PASJĄ”

uzyskali: Paweł Dojlida kl. II

Magda Lipińska kl. III

Eryka Żyżyk kl. III

Zosia Wysmułek kl. IV

Patryk Żyżyk kl. V

Gabrysia Plewko kl. VI

 

 Gratulujemy!!! 

Biblioteka szkolna ogłasza

całoroczny konkurs biblioteczny

CZYTELNIK Z PASJĄ”

na Czytelnika Miesiąca i Roku 2016/2017

w kl. II - VI!

Od września 2016 do maja 2017r.  co miesiąc z każdej klasy będzie wybierany„Czytelnik Miesiąca”- osoba, która prowadzi „Dzienniczek przeczytanych książek” wypożyczonych w bibliotece oraz na zajęciach bibliotecznych w ciekawy sposób zachęci innych do ich przeczytania.

 Następnie spośród osób, które były najaktywniejsze i systematyczne – zostanie wybrany

„Czytelnik z PASJĄ”  - Czytelnik Miesiąca

oraz „Czytelnik z PASJĄ Roku Szkolnego 2016/2017”!


Na zwycięzców czekają nagrody!

Zachęcamy do udziału i życzymy wytrwałości!!! 

Drodzy Rodzice!

Drodzy Uczniowie!  

Sondaż czytelniczy

„Warto przeczytać tę książkę…”.

 

UCZNIU, RODZICU 

napiszcie i naklejcie na plakacie karteczkę z tytułem i autorem książki, którą chcielibyście mieć w szkolnej  bibliotece.

W ten sposób powstanie lista książek, których nie ma w bibliotece, a które warto zakupić i przeczytać.

  

Promocja czytelnictwa w roku szkolnym 2015/2016



  • Wzajemna wymiana informacji z Biblioteką Publiczną i Biblioteką Pedagogiczną w Gołdapi na temat organizowanych konkursów, imprez czytelniczych, nowości książkowych. (cały rok szkolny)  

  • Współpraca z Powiatową Biblioteką Pedagogiczna w Gołdapi oraz Publiczną Biblioteka w Gołdapi: udział w konkursach, wycieczka, korzystanie ze zbiorów bibliotek. (cały rok szkolny)

  • Obchody Międzynarodowego Dnia Muzeów – wycieczka do Gołdapi do Muzeum Ziemi gołdapskiej im, Mieczysława Ratasiewicza w Gołdapi oraz zwiedzanie i zajęcia w publicznej Bibliotece w Gołdapi. (19 V 2016)



Przeprowadzenie majowej akcji pod hasłem : „Galwiecie czytają dzieciom”, w ramach „Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania” do której włączyli się mieszkańcy Galwieć.(29V-4VI) ". Celem akcji była popularyzacja czytelnictwa oraz prezentacja nowo zakupionych pozycji książkowych z projektu "Książki naszych marzeń" (maj 2016)

- Happening pod nazwą „Bajkowa parada dzieci” z hasłami promującymi czytelnictwo z udziałem uczniów, nauczycieli i mieszkańców Galwieć.

- Głośne czytanie dzieciom przez nauczycieli, rodziców, dziadków i innych mieszkańców Galwieć.

- „Dzień Zaczytanych lekcji”- tego dnia każda lekcja rozpoczynała się od przeczytania fragmentu bajki wybranej z „Książek naszych marzeń”.

Uroczystość pasowania uczniów klasy I na czytelnika biblioteki szkolnej, aby już w najmłodszych dzieciach zaszczepiać chęć czytania książek. (8 IV 2016)

ObchodyŚwiatowego Dnia Książki i Praw Autorskich, przedstawienie przygotowane przez uczniów ”Jak powstaje książka” (29 IV 2016)

  • Insceniazacja wiersza „Rzepka” Juliana Tuwima podczas obchodów „Dnia Rodziny”. Zachęcanie do rodzinnego czytania książek. Zorganizowanie rodzinnego konkursu plastycznego „Książka łączy pokolenia”. (4 VI 2016)

Systematycznie sprawdzanie tempa czytania za pomocą opracowanego testu w formie dwuetapowego konkursu. Największy postęp w technice czytania jest nagradzany. (II, VI 2016)

Konkursy plastyczne i czytelnicze np. „Zostań mistrzem głośnego czytania”, „Okładka ulubionej książki”, „Największy postęp w technice czytania”

  • Turniej czytelniczy dla klas II-IV „W krainie baśni” (29 IV 2016)

  • Zostań Mistrzem Głośnego Czytania” konkurs czytelniczy organizowany w dwóch kategoriach klasy II-III i klasy IV-VI. (maj 2016)

  • Całoroczny konkurs czytelniczy „Warto przeczytać tę książkę”

     



 

  • Czytelnik roku 2015/2016 (cały rok szkolny)

  • Sondaż czytelniczy w postaci plakatu „Warto przeczytać te książkę” (IX 2015)

  • Pozyskiwanie darów w postaci książek. Biblioteka szkolna zorganizowała 4 kiermasze książek. Ofertę książkową przedstawiła hurtownia "Taniej książki" z Tuliszkowa oraz „Drugi Tom” z Radomia. (cały rok szkolny)



Na wywiadówkach prelekcja dla rodziców o zaletach głośnego czytania dzieciom „Wpływ czytania na rozwój dzieci.” (luty 2016)

 

Sprawozdanie

z działalności biblioteki szkolnej

w roku szkolnym 2015/2016

 

 

Biblioteka funkcjonowała w oparciu o roczny plan pracy. Lekcje biblioteczne prowadzone były  zgodnie z ustalonym harmonogramem - dla każdej klasy jedna godzina w tygodniu.  Podczas zajęć przekazano uczniom wiadomości z zakresu wiedzy o książce, bibliotece, wyszukiwania informacji, wykorzystania technologii informacyjnej. Duży nacisk kładziono na usprawnianie techniki czytania. Biblioteka współpracowała z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych.

Ze zbiorów biblioteki mogli korzystać uczniowie, absolwenci, rodzice, nauczyciele, mieli również możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich. Uczniowie  wypożyczali głównie książki obyczajowe, przygodowe,  fantastyczne oraz lektury. Korzystali również z księgozbioru podręcznego oraz Internetu (przygotowując się do lekcji czy odrabiając zadania domowe). Nauczyciele najczęściej wypożyczali książki metodyczne i popularno - naukowe, głównie encyklopedie i różnego rodzaju słowniki.

W ramach działań na rzecz podnoszenia atrakcyjności księgozbioru bibliotecznego realizowany był ogólnopolski projekt „Książki naszych marzeń” – zapoczątkowany w roku ubiegłym, w ramach którego zakupiono  książki, na które głosowali i o które uczniowie prosili  w postaci sondażu „Warto przeczytać tę książkę…” w ilości  42 wol. oraz 2 audiobooków za kwotę 1250zł. Dodatkowo księgozbiór wzbogacił się o   16 nowych pozycji za kwotę 192,27 zł –w postaci darów otrzymanych z wydawnictwa Drugi Tom i Taniej Książki w ramach prowadzonych kiermaszy książek, natomiast do działu zbiorów specjalnych z budżetu szkoły zakupiono 6 dokumentów dźwiękowych CD, 1 dokument elektroniczny CD – ROM oraz  3 filmy DVD. Ponadto biblioteka podjęła kolejne starania na rzecz wzbogacania księgozbioru, biorąc udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa (złożenie wniosku).

W ramach prac biblioteczno-technicznych dokonano:                                                                        aktualizacji spisu nowych lektur, założenie kart czytelniczych dla kl. I,  katalogowanie zakupionych pozycji, oprawa zniszczonych, analiza czytelnictwa.

Pracowałam nad rozwijaniem indywidualnych zainteresowań czytelników oraz wyrabianiem i pogłębianiem nawyku czytania i uczenia się. Wspomagałam realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Systematycznie, co miesiąc przedstawiony był stan czytelnictwa klas I – VI wychowawcom. Systematycznie prowadzono rozmowy z czytelnikami na temat ulubionych autorów i książek.

Udostępniano materiały biblioteczne na zajęcia edukacyjne. Udzielano informacji bibliotecznych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych uczniom  i nauczycielom. Kształtowano umiejętności uczniów niezbędne w samodzielnym wyszukiwaniu informacji na określony temat. Udzielano wskazówek uczniom korzystającym z wolnego dostępu do półek oraz  pomocy przy wyborach czytelniczych. Na internetowej stronie szkoły w zakładce „biblioteka” umieszczano informacje dotyczące akcji czytelniczych.

     

Od początku roku szkolnego w bibliotece organizowano wiele ciekawych wydarzeń, których celem było promowanie czytelnictwa wśród dzieci.

Uczniowie klas pierwszych zostali pasowani na czytelników, aby już w najmłodszych dzieciach zaszczepiać chęć czytania książek. W bibliotece zapoznali się z zasadami korzystania ze szkolnego księgozbioru, a następnie odbyło się uroczyste ślubowanie podczas którego pierwszoklasiści dostali dyplomy czytelników i zakładki do książek.

W naszej szkolnej bibliotece kontynuujemy tradycję głośnego czytania dzieciom i włączamy się w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom” . Do majowej  akcji  włączyli się mieszkańcy Galwieć, rodzice, dziadkowie (29V-4VI) . Jej celem była popularyzacja czytelnictwa oraz prezentacja nowo zakupionych pozycji książkowych z projektu "Książki naszych marzeń"

- Zorganizowano happening pod nazwą „Bajkowa parada dzieci” z hasłami promującymi czytelnictwo z udziałem uczniów, nauczycieli i mieszkańców Galwieć.

- Głośne czytanie dzieciom przez nauczycieli, rodziców, dziadków i innych mieszkańców Galwieć.

- „Dzień Zaczytanych lekcji”- tego dnia każda lekcja rozpoczynała się od przeczytania fragmentu bajki wybranej z „Książek naszych marzeń”.

- Inscenizację wiersza „Rzepka” Juliana Tuwima podczas obchodów „Dnia Rodziny”. Zachęcanie do rodzinnego czytania książek. Zorganizowanie rodzinnego konkursu plastycznego „Książka łączy pokolenia”.

 W ciągu roku szkolnegozorganizowano również konkursy czytelnicze tj:

·         Turniej czytelniczy dla klas II-IV „W krainie baśni”

·         „Zostań Mistrzem Głośnego Czytania” konkurs czytelniczy organizowany w dwóch kategoriach klasy II-III i klasy IV-VI.

·         Całoroczny konkurs czytelniczy „Warto przeczytać tę książkę”

·         Konkurs recytatorski „Wiersze Jana Brzechwy” dla klas I – III, oraz konkurs „Wiersze Jana Brzechwy” w wersji angielskiej dla klas I-VI.

·         Konkurs czytelniczy „Śladami Henryka Sienkiewicza” dla klas IV-VI

·         Konkurs na hasło lub wiersz zachęcający do czytania.

·         Czytelnik roku 2015/2016

·         „Największy postęp w technice czytania”

Biblioteka szkolna współpracowała z Powiatową Biblioteką Pedagogiczną w Gołdapi oraz Publiczną Biblioteką w Gołdapi: udział w konkursach, wycieczka, korzystanie ze zbiorów bibliotek . Wzajemna wymiana informacji na temat organizowanych konkursów, imprez czytelniczych, nowości książkowych.

- Zorganizowano wycieczkę do Gołdapi do Muzeum Ziemi gołdapskiej im, Mieczysława Ratasiewicza w Gołdapi oraz zwiedzanie  i zajęcia w Publicznej Bibliotece w Gołdapi w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzeów .

- Przygotowanie ucznia do konkursu recytatorskiego organizowanego przez Bibliotekę Publiczną w Gołdapi.

- Przygotowanie uczniów do konkursu plastycznego „Opowiem Ci bajkę…” organizowanym przez Bibliotekę Publiczną w Gołdapi oraz Komendę Powiatową Policji

 

Wnioski:

  • Należy  zadbać o wzrost czytelnictwa w klasie 6: średnia  wypożyczeń na czytelnika jest najniższa  spośród wszystkich klas.
  • Regularne uatrakcyjnianie księgozbioru bibliotecznego na pewno zwiększyłoby zainteresowanie książką wśród czytelników.

 

Opracowanie Małgorzata Bitowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z działalności biblioteki szkolnej

w roku szkolnym 2014/2015

 

 

Prace w bibliotece szkolnej prowadzono w oparciu o roczny plan pracy. Przez cały rok szkolny w każdej klasie przeprowadzane były lekcje biblioteczne z uwzględnieniem zajęć głośnego czytania książek wybranych przez uczniów. Systematycznie sprawdzano tempo czytania dzieci za pomocą testu opracowanego przez J Konopnickiego. Największy postęp był nagradzany.

 Biblioteka współpracowała z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych.

Ze zbiorów biblioteki mogli korzystać uczniowie, absolwenci, rodzice, nauczyciele, mieli również możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich. Uczniowie  wypożyczali głównie książki obyczajowe, przygodowe,  fantastyczne oraz lektury. Korzystali również z księgozbioru podręcznego oraz Internetu (przygotowując się do lekcji czy odrabiając zadania domowe). Nauczyciele najczęściej wypożyczali książki metodyczne i popularno - naukowe, głównie encyklopedie i różnego rodzaju słowniki.

Zwiększenie księgozbioru nastąpiło w formie darowizny. Księgozbiór wzbogacił się o   69 nowych pozycji za kwotę 743,14 zł (w postaci darów otrzymanych z wydawnictwa EGMONT i księgarni i hurtowni Taniej Książki w ramach prowadzonych kiermaszy książek oraz od rodziców uczniów). Do działu zbiorów specjalnych z budżetu szkoły zakupiono 3 dokumenty dźwiękowe CD, 1 dokument elektroniczny CD – ROM oraz  6 filmów DVD.

W ramach prac biblioteczno-technicznych dokonano:                                                                        aktualizacji spisu nowych lektur, założenie kart czytelniczych dla kl. I,  katalogowanie zakupionych pozycji, oprawa zniszczonych, analiza czytelnictwa.

Pracowałam nad rozwijaniem indywidualnych zainteresowań czytelników oraz wyrabianiem i pogłębianiem nawyku czytania i uczenia się. Wspomagałam realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Systematycznie, co miesiąc przedstawiony był stan czytelnictwa klas I – VI wychowawcom. Systematycznie prowadzono rozmowy z czytelnikami na temat ulubionych autorów i książek.

Biblioteka szkolna propagowała czytelnictwo wśród dzieci i rodziców poprzez:

 

·         Przeprowadzenie akcji Tydzień Głośnego Czytania pod hasłem : Galwiecie czytają dzieciom”, do której włączyli się mieszkańcy Galwieć.

·         Uroczystość pasowania uczniów klasy I na czytelnika biblioteki szkolnej, aby już w najmłodszych dzieciach zaszczepiać chęć czytania książek.

·         Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich w celu udowodnienia, że z czytania książek nie możemy zrezygnować.

·         Pogadanki na wywiadówkach o zaletach  głośnego czytania dzieciom.

·         Przez cały rok szkolny w każdej klasie przeprowadzane lekcje biblioteczne z uwzględnieniem zajęć głośnego czytania książek wybranych przez uczniów.

·         Systematycznie sprawdzanie tempa czytania za pomocą testu opracowanego przez J Konopnickiego. Największy postęp nagradzany.

·          Konkursy plastyczne i czytelnicze „Zostań mistrzem głośnego czytania”, „Okładka ulubionej książki”, „Największy postęp w technice czytania”

Efektem działań było usprawnienie techniki czytania wśród uczniów.

 

Wnioski:

  • Należy  zadbać o wzrost czytelnictwa w klasie …średnia  wypożyczeń na czytelnika jest najniższa  spośród wszystkich klas.
  • Regularne uatrakcyjnianie księgozbioru bibliotecznego na pewno zwiększyłoby zainteresowanie książką wśród dotychczasowych czytelników, dodatkowo przyciągnęłoby nowych.