DOKUMENTY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Biblioteka szkolna » DOKUMENTY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W GALWIECIACH
Cele:
1. Zaspakajanie potrzeb uczniów i nauczycieli związanych z realizacją programu dydaktyczno- wychowawczego szkoły.
2. Przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji.
3. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych.
4. Praca z aktywem czytelniczym, czytelnikami, współpraca z nauczycielami i rodzicami.
5. Biblioteka jako szkolne centrum informacyjne, edukacyjne i kulturalne.
6. Doskonalenie warsztatu pracy, samokształcenie i doskonalenie zawodowe.
7. Wyposażanie uczniów w podręczniki szkolne i ćwiczenia.
PRACA PEDAGOGICZNA:
Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej, informacyjnej medialnej uczniów, kształcenia ustawicznego i wszechstronnego rozwoju ucznia.
Zadania |
Sposoby realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł |
Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek.
Uczenie poszanowania książek i podręczników oraz poprawnego zachowania w bibliotece. |
bibliotekarz |
cały rok |
Rozpoznawanie i kierowanie zainteresowania-mi literackimi, rozwijanie kultury czytelniczej |
Inspirowanie czytelnictwa poprzez:
-udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych,
- systematyczne przeprowadzanie lekcji bibliotecznych w klasach I-VI z uwzględnieniem głośnego czytania oraz z elementami bajkoterapii.
- przygotowanie gazetek bibliotecznych promujących książkę, czytelnictwo i bibliotekę.
- sondaż czytelniczy „Warto przeczytać tę książkę…”
- Organizację imprez i udział w akcjach ogólnopolskich: (m.in. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, Światowy Dzień Pluszowego Misia, Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom” Tydzień Czytania Dzieciom, Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, kiermasze książek)
- doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach edukacyjnych: popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo, wskazywanie młodym czytelnikom jak mądrze wykorzystywać Internet do zdobycia poszukiwanych informacji
- organizowanie konkursów czytelniczych ( np” Mistrz głośnego czytania „ dla uczniów klas II-VI)
- wyróżnianie najlepszych czytelników: „Czytelnik z Pasją” – Czytelnik Miesiąca i Czytelnik Roku 2016/2017w kl. II -VI umieszczenie imiennego wykazu najlepszych czytelników na tablicy „Czytelnictwo”(nagrody, dyplomy)
- prowadzenie” Dzienniczków przeczytanych książek” przez uczniów klas II-VI
- sprawdzanie tempa czytania uczniów klas II – VI największy postęp jest nagradzany
- wycieczka do teatru
|
bibliotekarz
bibliotekarz -aktyw biblioteczny,
bibliotekarz aktyw biblioteczny,
bibliotekarz
aktyw biblioteczny,
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz
|
cały rok
cały rok . cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
co miesiąc
cały rok
II, VI 2017
IV 2017 |
Przygotowanie użytkowników do korzystania z różnych źródeł informacji i do samokształcenia |
Zapoznanie z regulaminem biblioteki uczniów klasy I poprzez uroczyste pasowanie na czytelnika.
Przypomnienie regulaminu biblioteki uczniom klas II - VI
Udostępnienie księgozbioru, uczniom.
Pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.
Udzielania wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek.
Realizacja programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego poprzez lekcje biblioteczne.
|
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz
bibliotekarz |
X 2016
IX 2016
cały rok
cały rok
cały rok
|
Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i wyzwalanie twórczych postaw. |
Powołanie aktywu bibliotecznego pn „Miłośnicy książek”. Współpraca łączników klasowych z biblioteką.
Pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych. |
bibliotekarz |
IX 2016
cały rok
|
Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym, rodzicami. |
Współpraca z Radą Pedagogiczną: - Udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom - Współpraca z nauczycielami podczas organizowania konkursów i uroczystości szkolnych oraz wycieczek i wyjść poza teren szkoły - Współpraca z nauczycielami w zakresie wyboru pozycji do głośnego czytania. - Współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej - Konsultacje przy zakupie książek do biblioteki
Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców: - informowanie o czytelnictwie dzieci; - pogadanki, prezentacje multimedialne na temat wpływu czytania na rozwój dziecka. - informowanie o imprezach i zajęciach bibliotecznych, - zachęcanie do włączenie się w akcję Cała Polska czyta dzieciom;
Współpraca z Publiczną Biblioteką oraz Pedagogiczną Biblioteką w Gołdapi (w miarę możliwości) - udział w konkursach |
bibliotekarz, wychowawcy na zebraniach |
cały rok
|
Doskonalenie, podnoszenie kwalifikacji , samokształcenie. |
Udział w konferencjach szkoleniowych, warsztatach. Wymiana doświadczeń z innymi bibliotekarzami |
|
cały rok
|
PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE
Zadania |
Sposoby realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
Planowanie, statystyka, sprawozdawczość |
Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki.
Prowadzenie dziennika bibliotecznego.
Prowadzenie statystyki dziennej,półrocznej, rocznej
Analiza czytelnictwa indywidualnych uczniów |
bibliotekarz |
IX 2017
cały rok
II,VI 2017 |
Organizacja udostępniania zbiorów, gromadzenie, opracowanie, selekcja, konserwacja. |
Uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych.
Prowadzenie ewidencji podręczników otrzymanych od MEN oraz z dotacji państwa.
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków.
Konserwacja zbiorów –oprawa i naprawa książek.
Uaktualnianie katalogów bibliotecznych |
bibliotekarz
|
cały rok
cały rok |
Prace administracyjne |
Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej
Aktualizacja wykazu uczniów i kartotekiczytelników, założenie kartoteki dla uczniów klasy I.
Aktualizacja spisu lektur klas I – VI.
Dbanie o wystrój i estetykę pomieszczenia.
|
bibliotekarz |
cały rok
IX 2016
|
Opracowała
Małgorzata Bitowska – nauczyciel bibliotekarz
PROGRAM PRACY
AKTYWU BIBLIOTECZNEGO
„Miłośnicy książek”
ROK SZKOLNY 2016/2017
REGULAMIN AKTYWU BIBLIOTECZNEGO
1. Aktyw biblioteczny pracuje pod kierunkiem nauczyciela – bibliotekarza szkolnego.
2. Członkami aktywu bibliotecznego zostają chętni uczniowie, którzy świadomie i odpowiedzialnie pragną uczestniczyć w pracy na rzecz biblioteki szkolnej.
3. Warunkiem przyjęcia jest dobrowolne zgłoszenie i podjęcie zobowiązania systematycznej współpracy.
4. Zadania przydzielone poszczególnym sekcjom powinny być zrealizowane w wyznaczonym terminie.
5. Wyróżniający się członkowie aktywu bibliotecznego będą wyróżniani.
6. Członek aktywu bibliotecznego nie wypełniający swoich obowiązków będzie skreślony z listy aktywu bibliotecznego.
ADRESACI PROGRAMU
Uczniowie, którzy chcą dobrowolnie pracować na rzecz biblioteki szkolnej, zainteresowani książkami, czytelnictwem, działalnością biblioteki.
CELE OGÓLNE DZIAŁALNOŚCI AKTYWU BIBLIOTECZNEGO
1. Dobrze zorganizowany aktyw biblioteczny nie tylko ułatwia pracę bibliotekarzowi, służąc mu pomocą w wykonywaniu obowiązków, ale usprawniając pracę w bibliotece szkolnej usprawnia pracę szkoły.
2. Praca w dobrze zorganizowanym zespole kształtuje rozwój indywidualnych i społecznych cech charakteru, takich jak: dyscyplina, samodzielność i zdecydowanie, współdziałanie w grupie i koleżeństwo,
a także uczy krytycznego spojrzenia na własne błędy.
3. Podstawą dobrej pracy aktywu bibliotecznego jest umiejętne
i równomierne rozłożenie obowiązków na poszczególnych członków, co rozwija poczucie odpowiedzialności i doskonali formy jej samodzielnego działania.
4. Prężnie działający aktyw biblioteczny rozwija kulturę czytelniczą całej społeczności uczniowskiej i tworzy wizerunek biblioteki w szkole.
HARMONOGRAM PRACY I ZADANIA SZCZEGÓŁOWE POSZCZEGÓLNYCH SEKCJI AKTYWU
Aktyw dzieli się na trzy sekcje:
I Łączników klasowych
II Organizacyjno – techniczna
III Czytelnicza
I Sekcja łączników klasowych
Zadania:
1. Podliczanie czytelnictwa klasy – raz w miesiącu.
2. Kontrolowanie terminowego zwrotu książek, w szczególności lektur – dwa razy w miesiącu.
3. Przekazywanie informacji o działalności biblioteki.
4. Informowanie wychowawców klas o stanie czytelnictwa – na bieżąco.
5. Propagowanie czytelnictwa w swojej klasie. Informowanie koleżanek
i kolegów o nowościach książkowych zakupionych do biblioteki – na bieżąco.
II Sekcja organizacyjno – techniczna
Zadania:
1. Pomoc w udostępnianiu książek - wyszukiwanie i podawanie lektur z półek oraz ponowne włączanie ich do księgozbioru
2. Konserwacja księgozbioru – na bieżąco:
a) opieka nad przydzielonymi regałami
· okładanie książek w folię lub szary papier;
· podklejanie kartek w książkach uszkodzonych;
· utrzymywanie porządku na regałach;
b) interwencja w przypadku umyślnego niszczenia książek wypożyczonych przez niektórych uczniów
3. Dbanie o estetyczny wygląd biblioteki – na bieżąco.
4. Pomoc przy wykonywaniu gazetek ściennych.
Sekcja czytelnicza;
Zadania:
1. Czyta dzieciom bajki, inscenizuje wiersze (na długich przerwach dla najmłodszych) i teksty literackie
2. Ogląda wspólnie z nimi książeczki w bibliotece i opowiada o znanych w nich postaciach.
3. Pomaga w przygotowaniu konkursów, kiermaszy i innych imprez okolicznościowych organizowanych przez bibliotekę – w miarę potrzeb.
Skład sekcji łączników klasowych:
Magda Lipińska z kl. III
Zosia Wysmułek z kl. IV
Patryk Żyżyk z kl. V
Oliwka Ziółkowska z kl. VI
Skład sekcji organizacyjno – technicznej:
Mateusz Jurczyk III
Wiktoria Falkowska III
Aleksander Bieciuk IV
Zuzia Leończyk V
Gabrysia PlewkoVI
Skład sekcji czytelniczej:
Eryka Żyżyk III
Marta Świąder V
Joanna Trocka VI
„MODA NA CZYTANIE”
plan działań promujących czytelnictwo w Szkole Podstawowej w Galwieciach
w roku szkolnym 2016/2017
Założenia :
Plan będzie realizowany w klasach I – VI Szkoły Podstawowej w Galwieciach. Jego głównym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa i integrowanie społeczności szkolnej.
Czas realizacji: wrzesień 2016r. - czerwiec 2017r.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży.
- wdrożenie do korzystania z różnych nośników książek,
- rozwijanie umiejętności twórczych,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie,
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego uczniów,
- kształtowanie postaw dziecięcych
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
TERMIN REALIZACJI |
Udział uczniów w szkolnych konkursach promujących czytanie i bibliotekę |
- Konkurs klasowy na najpiękniejsze przeczytanie wiersza o ojczyźnie - „Mistrz głośnego czytania „ dla uczniów klas II-VI -„Czytelnik z Pasją” – Czytelnik Miesiąca i Czytelnik Roku 2016/2017 w kl. II -VI - „Największy postęp w technice czytania” konkurs dwuetapowy |
Wychowawca kl III
Nauczyciel bibliotekarz
Nauczyciel bibliotekarz |
Listopad 2017
maj 2017
cały rok
styczeń, czerwiec 2017 |
Udział uczniów w konkursach organizowanych przez Bibliotekę Publiczną |
- Konkursy plastyczne - Konkursy literackie i inne (wg ofert) |
Nauczyciel bibliotekarz Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, plastyki |
cały rok |
Sondaże czytelnicze |
sondaż czytelniczy dla uczniów i rodziców „Warto przeczytać tę książkę…” |
Nauczyciel bibliotekarz |
wrzesień 2017 |
” Dzienniczek przeczytanych książek” |
prowadzenie przez uczniów klas II-VI ” Dzienniczków przeczytanych książek”. Omawianie przez uczniów przeczytanych książek na zajęciach bibliotecznych |
Nauczyciel bibliotekarz |
cały rok |
Wycieczki tematyczne |
Wycieczka do teatru. Wycieczka do muzeum historycznego |
Nauczyciel wych. Przedszkolnego Nauczyciel języka polskiego Nauczyciel bibliotekarz |
Luty 2017
Kwiecień 2017 |
Organizacja imprez czytelniczych |
Organizację imprez i udział w akcjach ogólnopolskich: Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, Dzień Książki dla Dzieci Pasowanie na czytelnika
|
Nauczyciel bibliotekarz Nauczyciele |
Październik 2016
Kwiecień 2016
kwiecień 2017
październik 2016 |
Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom” |
Przeprowadzenie majowej akcji pod hasłem „Galwiecie czytają dzieciom”, w ramach „Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania” - popularyzacja czytelnictwa, - głośne czytanie dzieciom przez zaproszonych gości |
Nauczyciel bibliotekarz Nauczyciele |
Maj 2017 |
„Dzień Zaczytanych lekcji” |
Rozpoczęcie zajęć od przeczytania fragmentu książki |
Nauczyciel bibliotekarz Nauczyciele |
Maj 2017 |
Wspieranie przez bibliotekę realizację projektów |
Projekt „Szkoła wierna dziedzictwu”
- wykonanie prezentacji „Galwiecie – moja Mała Ojczyzna” - konkurs recytatorski wierszy patriotycznych - udostępnianie zbiorów bibliotecznych: legend o Gołdapi - wycieczka do muzeum historycznego w Ełku
|
Nauczyciel bibliotekarz |
Cały rok |
Lekcje biblioteczne |
Głośne czytanie fragmentów książek zakupionych w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” i „Książek naszych marzeń” |
Nauczyciel bibliotekarz |
cały rok |
Pedagogizacja rodziców |
„Wpływ czytania na rozwój dzieci” - przeprowadzenie pogadanek na zebraniach klasowych. |
Wychowawcy Nauczyciel bibliotekarz |
luty 2017 |
Koło czytelnicze |
Koło czytelnicze w klasie III |
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
cały rok |
Aktyw biblioteczny |
Powołanie aktywu bibliotecznego pn „Miłośnicy książek”, wspólna praca. |
Nauczyciel bibliotekarz |
cały rok |
Kąciki czytelnicze |
Tworzenie kącików czytelniczych w klasach. Kącik nowości czytelniczych w bibliotece. |
Wychowawcy
Nauczyciel bibliotekarz |
cały rok |
Opracowanie: Małgorzata Bitowska – Nauczyciel bibliotekarz
Sprawozdanie
z działalności biblioteki szkolnej
w roku szkolnym 2015/2016
Biblioteka funkcjonowała w oparciu o roczny plan pracy. Lekcje biblioteczne prowadzone były zgodnie z ustalonym harmonogramem - dla każdej klasy jedna godzina w tygodniu. Podczas zajęć przekazano uczniom wiadomości z zakresu wiedzy o książce, bibliotece, wyszukiwania informacji, wykorzystania technologii informacyjnej. Duży nacisk kładziono na usprawnianie techniki czytania. Biblioteka współpracowała z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych.
Ze zbiorów biblioteki mogli korzystać uczniowie, absolwenci, rodzice, nauczyciele, mieli również możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich. Uczniowie wypożyczali głównie książki obyczajowe, przygodowe, fantastyczne oraz lektury. Korzystali również z księgozbioru podręcznego oraz Internetu (przygotowując się do lekcji czy odrabiając zadania domowe). Nauczyciele najczęściej wypożyczali książki metodyczne i popularno - naukowe, głównie encyklopedie i różnego rodzaju słowniki.
W ramach działań na rzecz podnoszenia atrakcyjności księgozbioru bibliotecznego realizowany był ogólnopolski projekt „Książki naszych marzeń” – zapoczątkowany w roku ubiegłym, w ramach którego zakupiono książki, na które głosowali i o które uczniowie prosili w postaci sondażu „Warto przeczytać tę książkę…” w ilości 42 wol. oraz 2 audiobooków za kwotę 1250zł. Dodatkowo księgozbiór wzbogacił się o 16 nowych pozycji za kwotę 192,27 zł –w postaci darów otrzymanych z wydawnictwa Drugi Tom i Taniej Książki w ramach prowadzonych kiermaszy książek, natomiast do działu zbiorów specjalnych z budżetu szkoły zakupiono 6 dokumentów dźwiękowych CD, 1 dokument elektroniczny CD – ROM oraz 3 filmy DVD. Ponadto biblioteka podjęła kolejne starania na rzecz wzbogacania księgozbioru, biorąc udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa (złożenie wniosku).
W ramach prac biblioteczno-technicznych dokonano: aktualizacji spisu nowych lektur, założenie kart czytelniczych dla kl. I, katalogowanie zakupionych pozycji, oprawa zniszczonych, analiza czytelnictwa.
Pracowałam nad rozwijaniem indywidualnych zainteresowań czytelników oraz wyrabianiem i pogłębianiem nawyku czytania i uczenia się. Wspomagałam realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Systematycznie, co miesiąc przedstawiony był stan czytelnictwa klas I – VI wychowawcom. Systematycznie prowadzono rozmowy z czytelnikami na temat ulubionych autorów i książek.
Udostępniano materiały biblioteczne na zajęcia edukacyjne. Udzielano informacji bibliotecznych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych uczniom i nauczycielom. Kształtowano umiejętności uczniów niezbędne w samodzielnym wyszukiwaniu informacji na określony temat. Udzielano wskazówek uczniom korzystającym z wolnego dostępu do półek oraz pomocy przy wyborach czytelniczych. Na internetowej stronie szkoły w zakładce „biblioteka” umieszczano informacje dotyczące akcji czytelniczych.
Od początku roku szkolnego w bibliotece organizowano wiele ciekawych wydarzeń, których celem było promowanie czytelnictwa wśród dzieci.
Uczniowie klas pierwszych zostali pasowani na czytelników, aby już w najmłodszych dzieciach zaszczepiać chęć czytania książek. W bibliotece zapoznali się z zasadami korzystania ze szkolnego księgozbioru, a następnie odbyło się uroczyste ślubowanie podczas którego pierwszoklasiści dostali dyplomy czytelników i zakładki do książek.
W naszej szkolnej bibliotece kontynuujemy tradycję głośnego czytania dzieciom i włączamy się w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom” . Do majowej akcji włączyli się mieszkańcy Galwieć, rodzice, dziadkowie (29V-4VI) . Jej celem była popularyzacja czytelnictwa oraz prezentacja nowo zakupionych pozycji książkowych z projektu "Książki naszych marzeń"
- Zorganizowano happening pod nazwą „Bajkowa parada dzieci” z hasłami promującymi czytelnictwo z udziałem uczniów, nauczycieli i mieszkańców Galwieć.
- Głośne czytanie dzieciom przez nauczycieli, rodziców, dziadków i innych mieszkańców Galwieć.
- „Dzień Zaczytanych lekcji”- tego dnia każda lekcja rozpoczynała się od przeczytania fragmentu bajki wybranej z „Książek naszych marzeń”.
- Inscenizację wiersza „Rzepka” Juliana Tuwima podczas obchodów „Dnia Rodziny”. Zachęcanie do rodzinnego czytania książek. Zorganizowanie rodzinnego konkursu plastycznego „Książka łączy pokolenia”.
W ciągu roku szkolnegozorganizowano również konkursy czytelnicze tj:
· Turniej czytelniczy dla klas II-IV „W krainie baśni”
· „Zostań Mistrzem Głośnego Czytania” konkurs czytelniczy organizowany w dwóch kategoriach klasy II-III i klasy IV-VI.
· Całoroczny konkurs czytelniczy „Warto przeczytać tę książkę”
· Konkurs recytatorski „Wiersze Jana Brzechwy” dla klas I – III, oraz konkurs „Wiersze Jana Brzechwy” w wersji angielskiej dla klas I-VI.
· Konkurs czytelniczy „Śladami Henryka Sienkiewicza” dla klas IV-VI
· Konkurs na hasło lub wiersz zachęcający do czytania.
· Czytelnik roku 2015/2016
· „Największy postęp w technice czytania”
Biblioteka szkolna współpracowała z Powiatową Biblioteką Pedagogiczną w Gołdapi oraz Publiczną Biblioteką w Gołdapi: udział w konkursach, wycieczka, korzystanie ze zbiorów bibliotek . Wzajemna wymiana informacji na temat organizowanych konkursów, imprez czytelniczych, nowości książkowych.
- Zorganizowano wycieczkę do Gołdapi do Muzeum Ziemi gołdapskiej im, Mieczysława Ratasiewicza w Gołdapi oraz zwiedzanie i zajęcia w Publicznej Bibliotece w Gołdapi w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzeów .
- Przygotowanie ucznia do konkursu recytatorskiego organizowanego przez Bibliotekę Publiczną w Gołdapi.
- Przygotowanie uczniów do konkursu plastycznego „Opowiem Ci bajkę…” organizowanym przez Bibliotekę Publiczną w Gołdapi oraz Komendę Powiatową Policji
Wnioski:
- Należy zadbać o wzrost czytelnictwa w klasie 6: średnia wypożyczeń na czytelnika jest najniższa spośród wszystkich klas.
- Regularne uatrakcyjnianie księgozbioru bibliotecznego na pewno zwiększyłoby zainteresowanie książką wśród czytelników.
Opracowanie Małgorzata Bitowska
Sprawozdanie z działalności biblioteki szkolnej
w roku szkolnym 2014/2015
Prace w bibliotece szkolnej prowadzono w oparciu o roczny plan pracy. Przez cały rok szkolny w każdej klasie przeprowadzane były lekcje biblioteczne z uwzględnieniem zajęć głośnego czytania książek wybranych przez uczniów. Systematycznie sprawdzano tempo czytania dzieci za pomocą testu opracowanego przez J Konopnickiego. Największy postęp był nagradzany.
Biblioteka współpracowała z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych.
Ze zbiorów biblioteki mogli korzystać uczniowie, absolwenci, rodzice, nauczyciele, mieli również możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich. Uczniowie wypożyczali głównie książki obyczajowe, przygodowe, fantastyczne oraz lektury. Korzystali również z księgozbioru podręcznego oraz Internetu (przygotowując się do lekcji czy odrabiając zadania domowe). Nauczyciele najczęściej wypożyczali książki metodyczne i popularno - naukowe, głównie encyklopedie i różnego rodzaju słowniki.
Zwiększenie księgozbioru nastąpiło w formie darowizny. Księgozbiór wzbogacił się o 69 nowych pozycji za kwotę 743,14 zł (w postaci darów otrzymanych z wydawnictwa EGMONT i księgarni i hurtowni Taniej Książki w ramach prowadzonych kiermaszy książek oraz od rodziców uczniów). Do działu zbiorów specjalnych z budżetu szkoły zakupiono 3 dokumenty dźwiękowe CD, 1 dokument elektroniczny CD – ROM oraz 6 filmów DVD.
W ramach prac biblioteczno-technicznych dokonano: aktualizacji spisu nowych lektur, założenie kart czytelniczych dla kl. I, katalogowanie zakupionych pozycji, oprawa zniszczonych, analiza czytelnictwa.
Pracowałam nad rozwijaniem indywidualnych zainteresowań czytelników oraz wyrabianiem i pogłębianiem nawyku czytania i uczenia się. Wspomagałam realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Systematycznie, co miesiąc przedstawiony był stan czytelnictwa klas I – VI wychowawcom. Systematycznie prowadzono rozmowy z czytelnikami na temat ulubionych autorów i książek.
Biblioteka szkolna propagowała czytelnictwo wśród dzieci i rodziców poprzez:
· Przeprowadzenie akcji Tydzień Głośnego Czytania pod hasłem : Galwiecie czytają dzieciom”, do której włączyli się mieszkańcy Galwieć.
· Uroczystość pasowania uczniów klasy I na czytelnika biblioteki szkolnej, aby już w najmłodszych dzieciach zaszczepiać chęć czytania książek.
· Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich w celu udowodnienia, że z czytania książek nie możemy zrezygnować.
· Pogadanki na wywiadówkach o zaletach głośnego czytania dzieciom.
· Przez cały rok szkolny w każdej klasie przeprowadzane lekcje biblioteczne z uwzględnieniem zajęć głośnego czytania książek wybranych przez uczniów.
· Systematycznie sprawdzanie tempa czytania za pomocą testu opracowanego przez J Konopnickiego. Największy postęp nagradzany.
· Konkursy plastyczne i czytelnicze „Zostań mistrzem głośnego czytania”, „Okładka ulubionej książki”, „Największy postęp w technice czytania”
Efektem działań było usprawnienie techniki czytania wśród uczniów.
Wnioski:
- Należy zadbać o wzrost czytelnictwa w klasie …średnia wypożyczeń na czytelnika jest najniższa spośród wszystkich klas.
- Regularne uatrakcyjnianie księgozbioru bibliotecznego na pewno zwiększyłoby zainteresowanie książką wśród dotychczasowych czytelników, dodatkowo przyciągnęłoby nowych.