„Razem na święta”
22 grudnia 2023EkoWalentynki
15 lutego 2024Szkoła Podstawowa w Galwieciach już we wcześniejszych latach spotkała się z ocenianiem kształtującym (OK) i to zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Pierwszymi elementami nowego były tzw. nacobezu, powszechnie już niemal drukowane w podręcznikach niektórych wydawnictw. Owe kryteria sukcesu (czyli droga do celu) w podręcznikach czasem powtarzają się z samymi celami lekcji, co nie jest zgodne z regułami OK. A że warto rozróżniać drogę od celu, każdy się zgodzi. Aby stosować na co dzień OK nauczyciele SP ww. szkoły podjęli decyzję o wprowadzaniu elementów tej metody w najmłodszych oddziałach (od zerówki po klasę czwartą) od 1 września 2023 roku. Przypadła mi rola mentora, zatem oprócz teorii, postanowiłam pokazać, co nowego wprowadza ocenianie kształtujące do nauczania. Bo jest to nie tylko ocenianie, jak wskazuje nazwa, ale przede wszystkim droga dialogu nauczyciela, ucznia i rodzica, co jest bardzo istotne w obecnej edukacji. Lekcje otwarte przeprowadziłam w klasach pierwszej (pokazową nt. Grudniowa tradycja obdarowywania) i czwartej (ćwiczeniową nt. Obraz mojej ojczyzny w wierszu Antoniego Słomińskiego pt. „Polska”).
W opinii dyrektor szkoły Moniki Grzeszczuk “lekcje otwarte z panią Ewą były inspirujące zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dzieci przyjęły OK w sposób naturalny, jako coś nowego, ciekawego i motywującego, jednak dla dorosłych praca z tą metodą wcale nie jest łatwa. Wymaga czasu, kreatywności i otwartości na nowe wyzwania. Dlatego dziękujemy pani Ewie za podzielenie się z gronem pedagogicznym swoimi pomysłami i pokazanie w praktyce, jak do lekcji wpleść wszystkie elementy OK”.
Poniżej kilka obrazków z obu lekcji.
Ewa Jurkiewicz