Wspomnienia ze Święta Flagi
5 lipca 2020Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2019/2020
5 lipca 2020Uczniowie klasy 8 ze Szkoły Podstawowej w Galwieciach w II semestrze roku szkolnego 2019/2020 zostali objęci innowacją pedagogiczną „Programowanie i robotyka”. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć informatyki w szkole i w domu ucznia.
Uczniowie poznali budowę i możliwości robota edukacyjnego mBot. Zbudowali własnego robota, zainstalowali program mBlock. Korzystając z programu mBlock zapoznali się z interfejsem środowiska programistycznego, służącego do nauki programowania, wykorzystującego funkcjonalności języka Scratch. Tworzyli animacje z wykorzystaniem robotów. Ponadto poznali pracę innych robotów t.j. mTinny, Ozobot, Doc
Zadaniem prowadzonej innowacji było również wspomaganie uczniów w rozpoznaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań oraz stanowienie alternatywnej możliwości spędzenia czasu wolnego.
Ponadto podczas nauczania zdalnego innowacja została rozszerzona o udział w programie edukacyjnym „Giganci programowania” . W programie uczestniczyły osoby zainteresowane tematyką programowania w Pythonie zorganizowanym przez Szkołę Gigantów. Udział w pięciu warsztatach kończył się quizem sprawdzającym wiedzę. Uczniowie, którzy zdobyli co najmniej 50% punktów otrzymali certyfikat. Warsztaty były okazją do poznania nowych technologii i programowania zdarzeń za pomocą środowiska Python,
Na podstawie przeprowadzonej ankiety wśród uczestników innowacji można stwierdzić, że wszystkim podobały się lekcje informatyki z rozszerzeniem o programowanie i robotykę, były to lekcje ciekawe i atrakcyjne.
Najbardziej podobało im się konstruowanie robotów zgodnie z instrukcją.
Na pytanie: Czy chciałabyś/ chciałbyś uczyć się nadal zagadnień związanych z robotyką i programowaniem ? Zdecydowana większość odpowiedziała, że chcieliby kontynuować przygodę z programowaniem i robotyką, ponieważ było to dla nich przede wszystkim urozmaiceniem lekcji, chcą rozszerzać wiadomości i umiejętności z technologii informatycznej, bo ich to interesuje.
Na podstawie ankiet badanych rodziców wynika, że ich dziecku podobały się lekcje informatyki z elementami robotyki i programowania. Ich dzieci czasami dzieliły się treścią zagadnień z innowacji. Najczęściej wspominały o budowaniu robotów i ich rodzajach. Większość rodziców stwierdziła, że nauczyciel informatyki potrafił wzbudzić w ich dziecku zainteresowanie robotyką i programowaniem.
Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że innowacja „Programowanie i robotyka” zdecydowanie poprawia jakość pracy szkoły.
Przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako nowoczesnej placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków, sięgającej po treści ciekawe i bliskie uczniowi. Proponuje metody pracy dostosowane do zmian wynikających z postępu naukowo – technologicznego i przygotowuje absolwenta do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Niniejsza innowacja wpłynie na rozwój uczniów, ponieważ motywowała ich do analitycznego myślenia, uczyła kreatywności. Wspomagała rozwijanie uzdolnień i zainteresowań. Pomogła odkryć nową pasję, jaką jest programowanie i robotyka. Większość uczestników innowacji będzie chciała w przyszłości kontynuować przygodę z programowaniem i robotyką.
Podsumowanie innowacji nastąpiło w formie zdalnej poprzez nagranie i zmontowanie filmiku pt. „Robotyka i programowanie”. Zapraszamy do obejrzenia:
https://drive.google.com/file/d/1TzZoM7feYALZG5x40GWswWnPWntocVJH/view?usp=sharing
Autor innowacji: Małgorzata Bitowska